Divendres, 31 De Març De 2017
Telèfon: 973 178002 Fax:

CERVIÀ DE LES GARRIGUES

Foto

El poble, a 444 m. d’altitud, fou fundat el 1202. És l’únic nucli de població del municipi, que comprèn també el despoblat de Vallxeca i l’àntic poble de les Besses. El terme municipal de 34,42 km2, es troba al sector meridional de la comarca de les Garrigues, a la vall alta del riu Set, i limita amb el terme municipal de La Pobla de Cérvoles (del qual el separa el riu Set), Juncosa, l’Albagès, Castelldans, Juneda, Les Borges Blanques i l’Albi. Els conreus principals són l’olivera, els ametllers i la vinya.

L’ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT MIQUEL ARCÀNGEL

Foto

L’esglèsia parroquial és dedicada a sant Miquel Arcàngel. Fou reedificada el segle XVIII; conserva la façana classisitzant, amb una part central coronada per un frontó triangular i un petit rosetó, àmplia nau i capelles als contraforts i campanar de planta quadrada amb un cos damunt el vuitavant.

LA CASA DE LA VILA

Foto

La Casa de la Vila, construïda l’any 1912, és destacable per la seva construcció majestuosa totalment de pedra. L’arquitecte elegit per al projecte de la casa consistorial fou Francesc de P. Morera i Gatell, que en aquell moment ocupava el càrrec d’Arquitecte Municipal de la ciutat de Lleida. La façana, de gairebé 29 metres de llargària, s’alça sobre 3 naus, dues laterals, on estaven ubicades les escoles i una nau central, que és l’eix de l’edifici consistorial. Cadascuna de les naus laterals tenen 7,50 metres de llargària i s’hi accedeix mitjançant grans portes d’entrada culminades amb arcs de mig punt d’1,70 metres d’amplària, destacant l’entrada principal, de 2,20 metres d’amplària, on la volta està realitzada amb dovelles arrabalades. Malgrat que l’edifici consistorial ha sofert diferents intervencions en el seu interior al llarg dels anys, l’element més característic en l’actualitat és la Sala Capitular o de Sessions, conservada de la mateixa manera quan fou concebuda. Situada en la primera planta del cos central de l’edifici, avui dia és el lloc on es prenen les decisions més importants del poble.

LES BESSES

Foto

Dins el terme hi ha el despoblat i antic terme de les Besses. El lloc de les Besses fou establert el 1225 per una carta de població atorgada per Arnau Punyet i la seva muller, i el 1265 hom obtingué llicència per bastir lesglésia parroquial. Es troba a la dreta del riu Set, aigua avall de Cervià de les Garrigues; hi resten poques filades de lantic castell feudal de les Besses dalt duna roca o tossal i de les cases del poble. LEsglésia de Santa Maria de les Besses fou restaurada el 1973; es tracta dun interessant edifici de transició del romànic al gòtic, de planta rectangular, arcs apuntats, mènsules i porta dovellada al nord.